söndag 5 augusti 2012

Skördetid




Bönor, dessa tacksamma bönor. Det enda man ska tänka på är att inte så för tidigt då fröna är köldkänsliga, men när de väl grott, då är lyckan gjord och man kan se fram emot en rik skörd.

Inte ett dillfrö har jag sått, det är liksom ingen idé för de gror ändå inte, istället får dillen komma där den kommer, allt efter självsåddens principer.

Första året jag odlat rödbetor, och vilken skörd det har blivit. Nu har jag börjat skänka bort för jag orkar inte äta fler, och i kylen står flera burkar med inlagda rödbetor och väntar på att det ska stå kalops eller pytt i panna på menyn.

Att skörda är rikedom!

4 kommentarer:

Rosor och Akvileja sa...

Håller med dig totalt. Visst är det rolig tid nu, skördetid. Här skördar vi Squash för glatta livet ;)Åsa

Rigmor sa...

De sista orden....så rätt!! Ingenting smakar så gott som det man just tagit in från sitt eget lilla jordbruk...
Kram kram

Znogge sa...

Färska rödbetor är ju rena delikatessen! Vilken lyx.

Ingrid sa...

Rödbetor, bönor och dill brukade jag också lyckas bra med. Man lär sig efterhand vad som fungerar och inte. Morötter i vår styva lerjord däremot var ingen höjdare.
Kram, Ingrid