söndag 10 mars 2013

Bisurr.



Det surrar av bin i mitt huvud.

Biodlarkursen är över förväntan, det enda problemet är att jag vill ha svar på tusentals frågor nu, och de handlar inte om binas antenner och cirkulationssystem! Möjligen kan det vara så att jag har gått händelserna lite i förväg, som vanligt...

Idag har jag rekat platser där det kan passa sig att ställa en bikupa, eller två, trots att vädret knappast har inbjudit till uteliv. Att jag bäddat in björnbärsbusken i väv känns som ett riktigt beslut, räddas vad som räddas kan undan dessa kyliga vindar.

För övrigt så är brysselkålen bra på gång och paprikan har äntligen grott, nu väntar jag bara på physalisen. Det blir nog vår i år också, vi ska bara bli lite prövade först!

9 kommentarer:

Znogge sa...

Så spännande med bikupa! Egen honung sedan?

Mia sa...

Bisurr är inte det värsta man kan ha, vad kul. Egen honung kommer smaka som paradiset :)

Anonym sa...

Kul att ha dig tillbaka här. Surrande och glad. Många planer på G. Som alltid får man räkna med bakslag. Du har rätt. "Det blir nog vår i år också." För det längtar jag efter och är ingen "bisak" för mig. Livsviktigt.

Kersti sa...

Så är det, kallt som bara den. Det där med bin verkar så sympatiskt. En av mina allra bästa vänner hade bin, gjorde världens godaste honung. Så blev hon allergisk och fick sluta :( . Nu har jag en annan vän som förser mig med honung. det är gott att veta var honungen kommer ifrån. Kanske man så småningom kan få köpa en liten burk av dig.

Rosor och Akvileja sa...

Välkommen till Bi-klubben. Vi har haft bin i några år nu och tycker det är riktigt roligt. Det enda kruxet är att ju längre man håller på desto mer plats inser man att man behöver till att slunga och tappa honungen bla. Men roligt är det och man blir stolt över sin produkt man säljer ;)
Lycka till, kram. Åsa

Åse sa...

Så spännande med egen bikupa eller två , och egen honung kanske ! Vår blir det så småningom bara kung Bore kan bestämma sig för att gå i ide .

Ingrid sa...

Så spännande med bikurs. Min farbror hade bin, bara ett par kupor, men vi var enormt imponerande när han satte på sig bihatten och gav sig iväg till bina.

Rigmor sa...

Du är så klok du...vi ska bara bli lite prövade först...fast nu tycker jag det nästan räcker, mars månad och nattemperatur på nästan -20 i mellansverige...
Jag är uppvuxen med bin, eller ja min far var biodlare. Så honung var för mej en självklarhet när jag växte upp. Däremot hade jag inget intresse av själva biodlingen, och det kan jag idag tycka är synd, han hade säkert mycken kunskap att lära ut. Ska bli spännande att följa ditt nya karriär nu!!
Kram kram

mammaxtre sa...

Egen prióducerad honung låter väldigt trevligt!

Ha en fin dag