lördag 4 februari 2012

För invecklat för mig!

Klintehamn i vinterskrud

När jag var barn vallade vi skidorna med en stump stearinljus. Gnugg, gnugg några gånger fram och tillbaka sedan bar det av ut på den gamla järnvägsbanken.
Idag är den där vallningsprocessen ett så stort företag så jag drar mig för att ens sätta igång, och när jag väl plockat ihop alla tusentals burkar, sicklar och allt vad det heter, då minns jag inte hur det var, och i vilken ordning.

Sedan är det ganska typiskt mig att ha lite bråttom, så jag plockar inte bort crossglasögon, färgburk, amaryllisar, vattenkanna, skarvsladd och lite annat smått och gott som ligger och dräller på diskbänken i tvättstugan, utan gör bara en lätt bortskuffning där jag kan trycka ner mina skidor, och tusen burkar.  Det innebär naturligtvis att tillslut är hela diskbänken, och alla prylar,  nersölade med avskrapad parraffin, och en tanke far igenom mitt huvud att det kanske inte är så bra med parraffinstoppat avlopp? Och varför i herrans namn ska man först lägga på parraffin och sedan skrapa bort?

Hjälp! Det här är för invecklat för mig, jag är ännu kvar på ljusstumps-stadiet!

8 kommentarer:

Kersti sa...

Vallningsfria! Fick i julklapp förra året fungerar faktiskt.

Bea sa...

Hej Åsa!
Fniss...den proceduren verkar bekant :)
Inte heller jag gillar den moderna vallningstekniken och håller mig till mina vallningsfria.
Fin bild!
Trevlig kväll/Bea

SoF sa...

Ja det där med vallning verkar numera vara en hel vetenskap.

Tack för ännu en riktigt fin bild på vinter-Gotland - ser så vackert ut!

Brrrr-iga hälsningar!

Ninja sa...

Mina skidor har torkat sönder....därav inget vallningsproblem. Fin bild och jag tycker mig skymta vandrarhemmet som jag gästat en och annan natt....

Mia sa...

det där kan jag inget om men mannen står och glid'ar skidor, på med valla och allt annat. smörboden är helt full (och golvet också av avskrap..) men sen glider det visst bra. kul att du fått snö och kan åka skidor. gubben är ute just nu, själv håller jag mig helst inne, det är för kallt..
ha en fin skidtur :)

Znogge sa...

Vi hade två olika sorters valla och min pappa fixade det. Alltid med bra resultat. Nu tror jag inte jag har hängt med i utvecklingen...

Anonym sa...

Haha... tur att jag inte skidar! Nä, tycker det är tillräckligt svårt att hålla sig på benen ibland utan skidor. Fast snö finns det så man kan skida om man vill...
heanku

Ingrid sa...

När jag var barn lämnade vi in våra skidor i järnaffären (pappas)och där fick något av biträde i uppgift att valla dem. Likadant när skridskorna behövde slipas. Vilken lyx va!