torsdag 9 februari 2012

Nattligt samtal

Ännu en vinterbild, denna gång Lilla Karlsö.

Ibland lovar jag mera än jag kan hålla på mitt arbete, allt för husfridens skull.
Jag sätter mig ner och försöker se ut som om jag har all tid i världen, försöker inge förtroende, lugn och trygghet innan lögnerna sätter in. Jag lovar att baka färdigt bullarna, ta in korna, se till att barnen kommer i säng, släcka i ladugården och stycka färdigt efter slakten.

Natten som gick blev jag granskad. " Hur gammal är du egentligen? Hur gamla är dina barn?"
Över 40 och snart vuxna barn avgjorde saken, jag skulle nog klara att baka färdigt till Röda Korsets fest. Med tyst röst viskar mitt sällskap " Det går en gammal tant bakom dig, hon liknar min mamma!"
Jag vet att någon gammal mamma inte står bakom min rygg, ändå vänder jag mig om, tittar och ryser till.

2 kommentarer:

SoF sa...

Oj.
Ja jag hade nog också vänt mig om...

Det måste man väl kalla vita lögner.

Varma fastlandshälsningar!

Znogge sa...

Åh, så vackert!Men det ser väldigt kallt ut...